Skubas – Wilczełyko (recenzja)

10 Paźdź

Ostatnio wpadła mi ta płyta w oko przy okazji przeglądania Wprost i Dużego Formatu. Spojrzałem na pozytywne recenzje i, nie od razu, pokojarzyłem Squbassa (obecnie Skubasa) z płytami i koncertami Smolika czy Noviki. Udałem się więc wgłąb sieci, by odsłuchać to dzieło fragmentami. Po wstępnym przesłuchaniu postanowiłem jednak, że warto sprawić sobie całość.

Od razu zaznaczę, że nie jest to nuta, której bym słuchał na codzień, jednak ta muzyka mnie niewątpliwie ujęła. „Wilczełyko” to piękna płytka, która miejscami przypomina mi ostatnie rockowe dokonania The Black Keys (chyba najbardziej przebojowe na płycie „Więcej nieba” czy „Jak Linoskoczek”), a miejscami połamane folkowe kompozycje Bon Iver (świetne „Mgła”  i  „Eyes of Vanity”). Skubas na wokalu brzmi zaś dla mnie trochę jak młody Stanisław Sojka, a trochę jak Adam Nowak. Leniwie snuje się ta muzyka, choć Skubas potrafi też pokazać rockowy pazur (choćby w odwołującym się do grunge „Prawie jak Kurt”, który to numer nota bene wyśmiewa to, że każdy musi być jakoś zaszufladkowany). Dźwięki są nieco przybrudzone, surowe, dzięki czemu chyba ta płyta nabiera więcej jeszcze uroku. Jedyne, co nie powala, to teksty. Absolutnie nie są złe i z pewnością dobrze, że nie popadają w patos a’la Coma, ale też nie są szczególnie oryginalne ani ciekawe (choć nie wszystkie – wyjątkiem jest choćby „Mgła” z tekstem Wojciecha Waglewskiego).

Płyta antynowoczesna, nieoczywista, urzekająca. Przede wszystkim jednak konsekwentna i przemyślana. Nie do końca to moje dźwięki (jak pisałem na początku mini-recenzji), ale na pewno warto na Skubasa pierwszy solowy krążek zwrócić uwagę, bo to chyba idealna muzyka na wszechogarniającą nas właśnie jesień.

Jedna odpowiedź to “Skubas – Wilczełyko (recenzja)”

  1. ola samo zuo 14/10/2012 @ 19:29 #

    Ciekawy album, nie trafiłabym. Dzięki za wpis!

Skomentuj

