Podsumowanie 2013: Ulubione filmy

13 Sty

To był w mojej opinii  całkiem przyzwoity rok dla kina głównego nurtu. Do grudnia zachwyciło mnie co prawda bardzo mało filmów, niemniej końcówka mocno to nadrobiła. Podsumowując – był to rok  bardzo solidny. Mimo wielu rozczarowań, na każdy zły sequel („Iron Man 3”) przypadał jakiś dobry („Przed Północą”), na każdy zły remake („Carrie”) jakiś warty zobaczenia („Człowiek ze Stali”) itd itp. Czyli dokładnie tak jak zwykle.

Mój ranking publikuję trochę późno, bo przez ostatnie 2 tygodnie nadrabiałem zaległości. A narobiło się ich trochę. I nawet w ostatnim tygodniu zobaczyłem filmy, które namieszały nieco w poniższym zestawieniu.

Ciężko było mi wybrać jednoznacznie pierwszą dwudziestkę, bo cały czas wynikałoby że coś pominąłem. Dlatego tym razem filmów jest o kilka więcej. Wynika to też z tego, że widziałem w tym roku kilka lub kilkanaście filmów, które do polskich kin dopiero wejdą, a szkoda by było o nich nie wspomnieć. Oto 25 moich faworytów (właściwie to 28…)

25. Zniewolony/12 Years a Slave

pobrane

Steve McQueen pokazuje niewolnictwo w sposób tak bolesny, że niektórzy zechcą wyjść z kina albo schować się za fotel. przypomina przy tym, że nie o brutalne wykorzystywanie chodziło, a o coś więcej. O pozbawienie ludzkich odruchów i elementarnego człowieczeństwa. „Zniewolony” to ciekawe kreacje aktorskie (moją faworytką jest pomijana Sarah Paulson), epicka historia opowiedziana w kameralny sposób. Do tego kadry, które zapadną wam w pamięć i nieco zrecyklingowana muzyka Hansa Zimmera. Mieszanka skrojona ewidentnie pod Oscary, które zapewne zgarnie. Nieco to konwencjonalne i zachowawcze kino, ale wciąż mocne i dobre.

24. Obecność/The Conjuring oraz Martwe Zło/Evil Dead

the-conjuring-poster 4-5-13-Evil-Dead-Poster

To niby bardzo łatwy gatunek – horror. A jednak przez lata tak wyeksploatowany i przewidywalny, że kompletnie nie przerażał. To co zrobili znany z „Piły” James Wan i debiutant Fede Alvarez to wstrzyknęli w gatunek nieco elegancji (Wan) i świeżości (Alvarez). „Obecność” autentycznie mnie przeraziła plus była narawdę nieźle zagrana, a remake „Martwego Zła”, mimo skrajnie poważniejszego od oryginału tonu był naprawdę kreatywnym ćwiczeniem filmowej obrzydliwości.

23. Wyścig/Rush

Rush-2013-Poster-carwitter

Ron Howard od kilku lat formę miał raczej spadkową (nieszczęsne „Sekrety i Grzeszki” czy zrobione dla kaski „Anioły i Demony”). W końcu jednak wrócił, i to w wielkiej formie. „Wyścig” dosłownie wciskał mnie w fotel. Film zrobiony świetnie, porządnie zagrany i co najciekawsze, opowiadający historię prawdziwą tak hollywoodzką, że gdyby prawdziwa nie była, to by irytowała. A tak wciąga i trzyma w napięciu do końca.

22. Człowiek ze Stali/Man of Steel

man-of-steel-poster

Skrajnie niekameralne, i zapewne jako pierwsze w tym rankingu kontrowersyjne, jest miejsce 21 dla nowego Supermana. No cóż, uważam że mimo gigantomanii która ten film dominuje przez ostatnią godzinę, była to porywająca wizja z wieloma dobrymi pomysłami, genialnym soundtrackiem i fajnymi aktorami (zwłaszcza Adams i Fishburne, ale też Antje Traue czy Michael Shannon). Mnie to wystarczyło by znów uwierzyć, że człowiek może latać 😉

21. Minionki Rozrabiają/Despicable Me 2 i Kraina Lodu/Frozen

7553839.3frozen-poster-small

Często kiedy widzę trailer nowej animacji, zapalam się do obejrzenia go jak dziecko. Najczęściej mojego entuzjazmu starcza potem na pierwsze 30 minut produkcji.  Tym razem tak nie było. „Frozen” – klasyczna disneyowska bajka, ale bardzo fajnie i z dużą ilością ciepłego i abstrakcyjnego czasem humoru opowiedziana. No i „Minionki…” –  na ich punkcie oszalał świat, teraz juz rozumiem czemu.

20. Wiecznie Żywy/Warm Bodies

Warm_Bodies_Theatrical_Poster

W przeciwieństwie do „Abrahama Lincolna: Łowcy Wampirów” tutaj nie brakowało ani dystansu, ani poczucia humoru, ani przyzwoitych efektów. Dlatego też dla mnie Jonathan Levine – jeden z moich ulubionych reżyserów młodszego pokolenia – znalazł idealne środki by tę postapokaliptyczną wersję „Romea i Julii” opowiedzieć w sposób przystępny i zabawny.

19. Poradnik Pozytywnego Myślenia/Silver Linings Playbook oraz American Hustle

MV5BMTM2MTI5NzA3MF5BMl5BanBnXkFtZTcwODExNTc0OA@@._V1_SX214_ MV5BNjkxMTc0MDc4N15BMl5BanBnXkFtZTgwODUyNTI1MDE@._V1_SX214_

Trochę nie rozumiem entuzjazmu jaki Hollywood okazuje Panu Russellowi. Do „Poradnika pozytywnego myślenia” przekonałem się jednak za drugim razem, choć to dla mnie wciąż komedia romantyczna ze świetnymi aktorami. Równie świetni są aktorzy w komediowym kryminale „American Hustle”, który luźno nawiązuje do wielkiej amerykańskiej afery „Abscam” z lat 70-tych i do twórczości Martina Scorsese. Mimo świetnych aktorów i łatwości w odbiorze, jakoś nie mogę filmów Russella pokochać. Ale cenię jego pracę z aktorami.

18. Fruitvale Station

fruitvale_station_ver2_xlg

Debiut roku, jesli wierzyć oscarowym blogerom. Fakt, że nie bez kozery. Reżyser-debiutant zebrał świetną obsadę i opowiedział prostą, wstrząsającą historię, nie wybielając głównego bohatera, ale po prostu pokazując jak było. Bolesne, społeczne kino, ale niewątpliwie potrzebne. Plus świetne role Michaela B. Jordana i Octavii Spencer.

17. To już Jest Koniec/This Is The End

MV5BMTQxODE3NjM1Ml5BMl5BanBnXkFtZTcwMzkzNjc4OA@@._V1_SX214_

Zaskoczenie roku. Komedia, która przekroczyła niejedną barierę, a która rozbawiła mnie do łez. Popkultura w pigułce plus jedno z najlepszych nawiązań do pewnego fenomenu lat 90-tych, jakie widziałem w kinie. Panowie Hill, Robinson, Rogen, Franco, Baruchel i McBride nie zawsze są śmieszni, ale tutaj naprawdę parodiują saych siebie doskonale.

16.  Kapitan Phillips

pobrane (1)

Jak robić film akcji oparty na prawdziwych wydarzeniach, tak by trzymał w napięciu i jednocześnie był zrobiony z doskonałym wyczuciem tematu, bez hollywoodzkiej łopatologii? Potrafi to Paul Greengrass, co udowadnia tu kolejny raz z pomocą świetnego Toma Hanksa (najlepsza forma od lat) i somalijskiego debiutanta Barkhada Abdiego. Spektakl trzymający w napięciu od pierwszych do ostatniej minuty.

15. Drogówka

drogowka-final-1ch-jpg-dc904

Jedyny polski film w zestawieniu. Dowód na to, że kino gatunkowe w Polsce nie musi być tak złe jak „Sęp”. Tutaj oczywiście pełno „smarzowszczyzny”, co czasem mi przeszkadzało, choć też dzięki niej ten obraz tak doskonale zafunkcjonował zarówno jako satyra, jak równiez jako pełnokrwiste kino sensacyjne.

14. Sekretne Życie Waltera Mitty/The Secret Life of Walter Mitty

the-secret-life-of-walter-mitty-poster1

Mimo tego, że krytycy ostro przejechali się po nowym filmie w reżyserii Bena Stillera, warto go zobaczyć i wyrobić sobie zdanie samemu. Rzadko bowiem się zdarza, by uśmiech nie schodził mi z twarzy przez cały film. I mimo tego, że to kino na bakier z logiką i koszmarnie naiwne, to ja kupiłem tę konwencję współczesnej baśni i świetnie się bawiłem. Dodatkowo zdjęcia są super, podobnie jak muzyka.

13.Don Jon

MV5BMTQxNTc3NDM2MF5BMl5BanBnXkFtZTcwNzQ5NTQ3OQ@@._V1._CR28,28.649993896484375,1271,1991.0000305175781_SX640_SY720_

Film, który po raz kolejny udowadnia, że lepiej niczego nikomu nie rekomendować. Po pierwszych pokazach fama w internecie zaczęła windować oczekiwania, i w rezultacie niejeden zagrymasił. Że w sumie nie takie oryginalne, że to że tamto. Jak to krytycy. Ja kupiłem ten film i uważam, że na tle reszty Hollywood jest bardzo oryginalny, do tego wyreżyserowany z pasją i pazurem, choć wiele środków stylistycznych uzytych w „Don Jonie” już widzieliśmy. Teraz Joseph Gordon Levitt bierze się za adaptację „Sandmana” Neila Gaimana. Nie mogę się doczekać.

12. Django

Django-Unchained-Poster

Tarantino cofnął się na dziki zachód. Mimo tego, że zarzucałem mu podobne środki (tematyka zemsty, powtórzenia, Christoph Waltz w roli nieco podobnej do „Bękartów”) to wciąż bawiłem się setnie. Jednak nikt nie robi takiej popkulturowej papki jak on. Nikt też z reżyserów nie ma takiego uch do soudntracków.

11. Poczekalnia nr 12/Short Term 12

Short_Term_12_poster

Film-zaskoczenie. Opowieść o wychowawcach z ośrodka dla trudnej/niechcianej młodzieży porwała mnie, bawiła i prawdziwie poruszyła. Nagroda na ostatnim American Film Festival w pełni zasłużona.

10. Nędznicy/Les Miserables

Les-Miserables-Poster

Kolejny kontrowersyjny wybór. Dla mnie musical absolutny, choć przez niejednego krytyka schlastany, a w Polsce chyba w ogóle niezrozumiany i pominięty. Kino piękne, wspaniale zaśpiewane i wyreżyserowane z pasją i oryginalną wizją. Szkoda, że tak niedocenione (mimo Oscara dla Anne Hathaway, akurat niekoniecznie zasłużonego oraz dwóch statuetek za makeup i dźwięk).

9. Przeszłość

ThePastPoster

Asghar Farhadi poza ojczyzną, ale ciągle o podobnych tematach. Tym razem na warszatat bierze pewną multikulturową, patchworkową rodzinę, pewną tajemnicę i kwestie „poczucia winy”. Jak już ktoś ładnie napisał, Farhadi robi kino rodzinen, któe ogląda się jak thriller. Wszystko to prawda. Do tego jego filmy autentycznie bolą. Mistrzowski poziom kina, mimo paru kiksów, jak choćby finałowa scena.

8. Przed Północą/Before Midnight

c5f441cd5f43eb2f2c024e1f8b5d00cd_500x735

Ostatnia, jak na razie, część najpiękniejszej (i najbardziej boleśnie prawdziwej) współczesnej filmowej historii miłosnej. Richard Linklater, Julie Delpy i Ethan Hawke sprawiają, że Celine i Jesse to już jak nasi starzy przyjaciele, których wita się w kinie z otwartymi ramionami. Film skrajnie kameralny, zdecydowanie nie dla każdego. Jako fan dwóch pierwszych częśći nie mógłbym pominąć tej w tym rankingu.

7.Spring Breakers

spring-breakers-poster-1

Harmony Korine zrobił najbardziej przystępny i potencjalnie komercyjny film w karierze. I co? I nikt w USA nie zrozumiał dowcipu. Tak to właśnie bywa. Fantastyczna satyra na współczesne nastolatki, konsumpcjonizm i popkulturowe klisze. James Franco jako zapadający w pamięć Alien i niesamowicie oryginalne zdjęcia oraz soundtrack. Te wakacje się zapamięta.

6. Blue Jasmine

MV5BMTc0ODk5MzEyMV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzI0MDY1OQ@@._V1_SX640_SY720_

Allen w najlepszej formie od dobrych paru lat. Gorzko-śmieszny senariusz i jedna z najlepszych żeńskich kreacji ostatniej dekady, czyli fenomenalna Cate Blanchett, którą wspierają świetna Sally Hawkins oraz Louis C.K, Alec Baldwin czy Bobby Canavale. Aktorski film, a do tego mocno polityczny komentarz. Allen ma 78 lat i nie zwalnia.

5. Grawitacja/Gravity

MV5BNjE5MzYwMzYxMF5BMl5BanBnXkFtZTcwOTk4MTk0OQ@@._V1_SX640_SY720_

Bardzo amerykańska to historia o przetrwaniu, odzyskiwaniu wiary w siebie i siły do walki. Bardzo to amerykańskie, nic więc dziwngo że niejednemu w Polsce krytykowi „Grawitacja” nie przypadła do gustu. Wszyscy natomiast wiedzą już, że to dzieło życia Emannuela Lubezki, który swe operatorskie tricki ćwiczył już przy „Ludzkich Dzieciach” Cuarona. Tutaj doprowadzili wspólnie z Cuaronem swój wyjątkowy jednak jak na Hollywood projekt do końca po 4 latach. Warto było czekać. Kosmos jako przerażająca pustka nie robił nigdy większego wrażenia. To może być po latach najbardziej pamiętany film 2013 roku.

4. Labirynt/Prisoners

MV5BMTg0NTIzMjQ1NV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDc3MzM5OQ@@._V1_SX640_SY720_

Uwielbiam thrillery. Rzadko który jednak jest na poziomie godnym zapamiętania (opócz tych koreańskich oczywiście). Kanadyjczyk Denis Villeneuve prowadzi tutaj bardzo mocną obsadę, myląc tropy i wciągając nas w szary, nieprzyjemny i wrogi świat. świat, w którym każdy z nas gotów jest na wszystko. Wystarczy odpowiednia motywacja (lub desperacja). Mocny, nieprzyjemny, uwierający thriller. Do tego świetna intryga kryminalna.

3. Polowanie/Jagten

7534651.3

Mads Mikkelsen może zagrać wszystko – łotra w Bondzie, przystojniaka lub zwykłego człowieka. Tutaj wypada ta ostatnia opcja. Film Tomsa Vinterberga przeraża, przeraża zwykłością sytuacji przedstawionych, przeraża ich potencjalną prawdziwością, przerażą tematyką. Strasznie męczące przezycie, wiele mówiące o psychologii każdej, a w szczególności małych społeczności.

2. Ona/Her

her

„A Spike Jonze Love Story” głosi hasło z plakatu. Dla wtajemniczonych jasne będzie, że spod ręki reżysera „Adaptacji” czy „Być jak John Malkovich” nie mogła wyjść zwykła historia miłosna. Jonze wgryza się w konstrukcję współczesnego człowieka, prognozuje dalsze zatracanie się w technologii i zastępowanie świata realnego wirtualnym,  przede wszystkim stawia jednak pewne fundamentalne pytania o związki oraz emocje z nimi związane. Film na pewno nie dla każdego widza, ale jak już chwyci… to zdecydowanie nie puści.

1. Wilk z Wall Street / Wolf of Wall Street

the-wolf-of-wall-street-poster-theatrical

Jak już pisałem w swej recenzji, nie mam wątpliwości, że to dla mnie film 2013 roku. Kolejny raz Scorsese został reżyserem wywołującym kontrowersje. Tym, który ma odwagę powiedzieć widzom: przejrzyjcie się w lustrze swoich pragnień i marzeń. Gloryfikacja obrzydliwie bogatych dekadentów? Nie sądzę. Reżyser raczej bierze ich pełne przygód i ekstrawagancji życie i mówi: sprawdzam. Ale ewidentnie „uderz w stół, a nożyce się odezwą”. Wezwani do tablicy przedstawiciele klasy średniej i wyższej bronią się poprzez atak. Tym bardziej tylko potwierdzają swym działaniem to, co w swym pełnym dwuznaczności filmie chciał powiedzieć reżyser.

To był najbardziej fascynujący, najbardziej ostry i najśmieszniejszy film, jaki widziałem w 2013 roku.

Podobnych życzę wam i sobie w 2014…

ps. właśnie kończę oglądać Złote Globy, ale ich przebieg w ogóle nie miał wpływu na strukturę tej listy 🙂

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: